Een van de boeiende nummers op de nieuwe CD is ‘Taste of Tears’ van trombonist Pavel Shcherbakov.
Tijdens een optreden onder leiding van Kurt Weiss in eetcafé De Smederij, op 15 maart 2011, is het al eens met eenvoudige middelen opgenomen.
Beluisteren kan hier:
https://www.stageband.nl/audio
Muziekjournalist Eddy Determeyer zei er in Draaiomjeoren.nl het volgende over:
Het Count Basie Orchestra slaagde er destijds in, zich op het podium van de Famous Door te wurmen, 66 West 52nd Street, New York City, dat eigenlijk meer geschikt was voor pianotrio’s. Lester Young wist zelfs zijn tenorsax netjes horizontaal te houden. Nou, dan hoeft zo’n Stageband, achttien koppen, toch geen probleem te hebben met de vijftien vierkante meters van De Smederij?
De droge akoestiek van de kazemat-achtige ruimte aan de Tuinstraat hielp het geluid lekker direct en compact te houden. Zo konden we perfect vaststellen op welk hoogtevreeswekkend niveau de noorderlingen tegenwoordig spelen. Niet voor niets winnen ze de ene na de andere eerste prijs op bigband-concoursen her en der. Met name in de Thad Jones-arrangementen, die met hun blokharmonieën een zware wissel trekken op coherentie en precisie, kwamen de secties en de band als geheel mooi tot hun recht. Zwakke plekken heb ik eerlijk gezegd niet kunnen ontdekken. Daar de band bestaat uit professionals en conservatoriumstudenten, is er vanzelfsprekend wel wat verloop, maar de ritmesectie, het warm kloppend hart van het organisme, is bijvoorbeeld al zeker twee jaar intact. En dat helpt.
Het enige stuk dat niet uit de Jones/Brookmeyer/Holman/Nelson-canon stamde, was – als ik het goed heb verstaan – ‘Tracks Of Tears’ van trombonist Pavel Shcherbakov, een studie in klankkleuren. Daarin werden onder meer gestopte trombones geconfronteerd met een klarinettenkwartet. De componist zelf schoof ook nog een boeiende monoloog – hij is een van de sterke solisten van de Stage Band.
Foto: Annette Schmidt